#61 DZIEWCZYNA Z KRAKOWA | ALEX ROSENBERG


W ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej Rita Feuerstahl studiowała na krakowskim uniwersytecie. Cieszyła się wolnością i snuła plany na przyszłość. Chciała zostać prawniczką. Tymczasem los zesłał jej romans i dziecko. I tajemnicę, tak wielką, że jej ujawnienie może zmienić oblicze świata, i tak potężną, że daje Ricie niezwykłą, ogromną wolę ocalenia w piekle, które zgotowali naziści. Aby przeżyć, Rita uczy się kłamstw i pilnie strzeże swoich tajemnic. Zmienia swoją tożsamość i przybiera fałszywe nazwisko. Zamieszkuje wśród Niemców, w samym sercu nazizmu. Robi wszystko, aby przetrwać. Przekracza swoje własne granice — konsekwentnie i z determinacją.
- opis z okładki książki - 


AUTOR: ALEX ROSENBERG

TŁUMACZENIE: AGNIESZKA OLSZEWSKA

WYDAWNICTWO: EDITIO

LICZBA STRON: 440

MOJA OCENA: 7/8 (BARDZO DOBRA) 



Muszę przyznać, że początek książki był dla mnie dość trudny i ciężko było mi przez niego przebrnąć. Najpierw dowiadujemy się podstawowych rzeczy o samej Ricie, jej poznaniu się z przyszłym mężem Ursem i ich dalszych losach. Mamy też do czynienia z historią Tadeusza, dowiadujemy się o jego życiu we Francji oraz Hiszpanii, co dla mnie osobiście było pewnego rodzaju katorgą. Nudziłam się okropnie i już bałam się, że nie dam rady przeczytać tej książki do końca. Dobrze jednak, że nie zrezygnowałam, bo później było już tylko lepiej.

Tematyka wojenna zawsze była dla mnie ciekawym wątkiem, chociaż nie jest on łatwy i wzbudza wiele emocji. Tak było również w przypadku Dziewczyny z Krakowa. Zagłębiamy się tutaj w ciężkie realia wojny, oczami wyobraźni możemy zobaczyć przerażający obraz nędzy, głodu, śmierci czy codziennych trudności ludzi żyjących w okupowanej Polsce. Autor naprawdę postarał się, by opis walki o przetrwanie w tych ciężkich czasach oraz emocji towarzyszących ludziom był bardzo realistyczny i poruszający. 

Nasza główna bohaterka, Rita, skrywa sekrety, które wyjawione mogłyby zagrozić jej życiu, przez co cały czas podczas trwania tej historii towarzyszy jej strach. Nie jest w stanie żyć w ciągłym ukryciu, tym bardziej, że musi odnaleźć kogoś, kto został jej odebrany i poświęci naprawdę wiele, by to zrobić. Jest niesamowicie odważną kobietą, która pomimo ciężkich przeżyć i strachu, potrafi poradzić sobie w każdej sytuacji. Jest to postać, którą się podziwia i ceni, a podczas czytania nie raz zastanawiałam się, czy byłabym w stanie odnaleźć w sobie tyle siły, co ona. Bardzo dobrze opisana bohaterka, warto sięgnąć po ten tytuł chociażby po to, by poznać Ritę. 

Jeśli chodzi o Tadeusza czy innych bohaterów pojawiających się w książce, to śledziłam ich losy z zainteresowaniem, razem z nimi podejmowałam trudne decyzje i obserwowałam, jak radzą sobie z okropną rzeczywistością, w której przyszło im żyć. Tak jak wspomniałam na początku, nie są to łatwe tematy, wzbudzają wiele uczuć i sprawiają, że serce na zmianę albo przyśpiesza swój rytm, albo zaciska się z żalu nad losami opisanymi przez autora. 

Jeśli lubicie takie wojenne klimaty i z zainteresowaniem śledzicie losy osób żyjących w takich realiach, nie stronicie od dobrze opisanych wojennych sytuacji, jakkolwiek trudne by one nie były, to z czystym sercem polecam Wam Dziewczynę z Krakowa. Jestem pewna, że się nie zawiedziecie, a nawet wręcz przeciwnie - będziecie wspominać tą książkę jeszcze nie raz. W moim przypadku na pewno tak będzie. 




Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki bardzo dziękuję wydawnictwu Editio! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 DOMI READS , Blogger